Praca w TFI

Jeszcze kilka lat temu welcome bonusy, rozbudowane świadczenia socjalne i bogate systemy premiowania, czyniły z TFI bardzo intratnych pracodawców. Kariera w towarzystwie była naturalną ścieżką zawodowego rozwoju dla wszystkich, którzy nieco wcześniej swoje pierwsze kroki stawiali w strukturach bankowych. Sam przeszedłem taką drogę i muszę przyznać, że było warto. W moim przypadku, będąc jeszcze na studiach, asystenckie stanowisko w bankowym departamencie zamieniłem na biurko w dziale prawnym jednego z warszawskich TFI.

Koniec prywaty, przechodzimy do konkretów.

Dziś, obserwując towarzystwa funduszy inwestycyjnych, widać, jak tendencje w zatrudnianiu powoli zaczynają ewoluować. Rynek pracodawcy ustępuje powoli rynkowi pracowników i nie ma co tu  ukrywać, że taka ewolucja ma zarówno swoje dobre jak i złe strony. Kto może liczyć na zatrudnienie w towarzystwie i ile może zarobić? Czy nie mając doświadczenia w branży warto zawracać sobie głowę wysyłaniem CV w odpowiedzi na ukazujące się ogłoszenia? Na co zwrócić uwagę rozpatrując ofertę potencjalnego pracodawcy? 

Dzisiejszym artykułem rozpoczynam cykl poświęcony pracownikom towarzystw funduszy inwestycyjnych. Jeśli dotychczas nie myślałeś o tym, żeby zacząć pracować dla TFI, być może niebawem zmienisz zdanie.

Zacznijmy od odrobiny formalności

Miejsce pracy

Choć na polskim rynku działa obecnie ponad sześćdziesiąt towarzystw funduszy inwestycyjnych, musisz wiedzieć, że blisko dziewięćdziesiąt procent z nich ma swoją siedzibę w Warszawie. Wydawać by się mogło, że jeśli mieszkasz poza stolicą to lipa. No nie do końca. Przykładem pracowników TFI, wykonujących swoje obowiązki poza siedzibą pracodawcy są osoby odpowiedzialne za sprzedaż. Oznacza to, że jeśli mieszkasz w Gdyni, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, czy Kutnie, to jeszcze nic straconego.

Liczba zatrudnionych

Sześćdziesiąt instytucji funkcjonujących na rynku powoduje, że pomiędzy największym a najmniejszym TFI występują bardzo duże różnice w liczbie zatrudnionych. Dla uproszczenia można przyjąć, że przeciętne towarzystwo zatrudnia około 50 pracowników. Wśród nich są między innymi:

  • zarządzający aktywami
  • zarządzający ryzykiem
  • maklerzy/ traderzy
  • księgowi
  • prawnicy
  • inspektorzy nadzoru
  • audytorzy
  • pracownicy departamentów marketingowych
  • pracownicy compliance
  • pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż
  • pracownicy odpowiedzialni za tworzenie i wdrażanie nowych produktów
  • pracownicy administracyjni
  • informatycy
  • pracownicy HR
  • i inni

Wymagania

Musisz wiedzieć, że osoby zajmujące niektóre stanowiska w towarzystwach powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje i wykształcenie. Dotyczy to głównie członków zarządu, inspektorów nadzoru oraz części z osób zarządzających aktywami. W przypadku pozostałych stanowisk kwestia wykształcenia i doświadczenia pozostaje otwarta. A język? Required or not required? Raczej required, gdyż bardzo przydaje się on w codziennej pracy. Jeśli jednak masz teraz przed oczami scenę z “Dnia Świra” i za Chiny nie możesz przypomnieć sobie, jak odmienić “to be” przez osoby, nie martw się, gdy znajdziesz zatrudnienie w TFI, zapewne pomoże Ci w tym nauczyciel na lekcjach angielskiego (współ)finansowanych przez pracodawcę.

Zarobki i podsumowanie

Najciekawsze zostawiłem na koniec. W większości przypadków mówimy o wielokrotności średniej krajowej. Jeśli w myślach kupiłeś już nowy samochód, mieszkanie i zarezerwowałeś wakacje na Dominikanie, choć nie do końca jeszcze wiesz, czy Cię na to wszystko stać, wpadnij niebawem na http://portfelefunduszy.pl/ W kolejnych artykułach rozpracuję po kolei poszczególne stanowiska. Opowiem o kwalifikacjach, zakresie obowiązków i orientacyjnej ilości biletów Narodowego Banku Polskiego, które co miesiąc wpływać będą na Twoje konto.

Jak nie przeoczyć kolejnych artykułów? Wystarczy, że polubisz fanpage Portfeli na Facebook’u. Trzymaj link:

https://www.facebook.com/portfelefunduszy/

Widzimy się niebawem!

Share Button

Comments

comments